Ad Code

Karpal Singh dan Pembantunya meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya di Gua Tempurung pagi tadi



MP Bukit Gelugor  Karpal Singh meninggal dunia dalam kemalangan kereta di Lebuhraya Utara -Selatan pagi ini berhampiran Gua Tempurung, Kampar di Perak.

Ketua Polis Kampar Penguasa Ng Kong Soon mengesahkan bahawa Karpal meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya di KM306.1 Lebuhraya Utara -Selatan berhampiran Gua Tempurung di 0:40 hari ini.

Karpal, yang akan merayakan harijadi ke 74 pada bulan Jun, dipercayai sedang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang untuk menghadiri perbicaraan mahkamah yang dijadualkan pagi ini.

Dilahirkan di Pulau Pinang pada 28 Jun, 1940, Karpal berkelulusan ijazah undang-undang dari Universiti Nasional Singapura.

Kerjaya politik Karpal bermula pada tahun 1970 apabila beliau menyertai DAP. Beliau memenangi kerusi di dalam Dewan Undangan Negeri Kedah pada tahun 1974.

Beliau pertama kali dipilih ke Parlimen pada tahun 1978 sebagai wakil bagi Jelutong, Pulau Pinang, dan memegang kerusi itu untuk lebih daripada 20 tahun sehingga kehilangan kerusi tersebut pada tahun 1999.

Beliau kembali ke Parlimen dalam pilihan raya umum seterusnya, dan membawa DAP untuk prestasi yang terbaik dalam pilihan raya umum 2008.

Karpal meninggalkan seorang isteri, lima anak dan empat cucu.

Polis berkata, beliau meninggal dunia di tempat kejadian. Terdapat tiga penumpang lain selain Karpal di dalam Toyota Alphard, yang mempunyai ikon nombor plat KS9898 semasa kemalangan berlaku.

Pembantu setia beliau Michael Cornelius Selvam Vellu juga meninggal dunia, manakala anak Karpal Ramkarpal dan pemandu cedera.

Mayat Karpal dan Michael akan dihantar ke Hospital Raja Permaisuri Bainun di Ipoh untuk bedah siasat.

Polis berkata, kenderaan pelbagai guna yang di naiki Karpal rosak teruk selepas kehilangan kawalan berikut perlanggaran dengan sebuah lori.

Post a Comment

0 Comments

Ad Code