Ad Code

Sistem Pendaftaran Kenderaan Tanpa Sempadan Akan Dilaksanakan Bermula Mei Ini


Pendaftaran kenderaan JPJ
Kini anda boleh daftarkan kenderaan di mana sahaja
Sistem pendaftaran kenderaan tanpa sempadan dijangka akan dilaksanakan di seluruh negara bermula 1 Mei, kata Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab Aziz Kaprawi .

Beliau berkata di bawah sistem ini, pembekal kenderaan boleh mendapatkan nombor pendaftaran bagi negeri yang diperlukan tanpa perlu pergi ke negeri yang berkenaan.

Sebagai contoh, beliau berkata, pembeli kenderaan di Melaka yang ingin mendapatkan nombor pendaftaran Johor boleh memohon untuk berbuat demikian di Jabatan Pengangkutan Jalan Melaka (JPJ ) tanpa sebarang caj .

"Sistem ini adalah untuk memenuhi keperluan pelanggan-pelanggan kerana ada pengguna jalan raya yang berminat untuk nombor pendaftaran tertentu, jadi, untuk memenuhi keperluan pelanggan kerajaan telah memudahkan pendaftaran dalam mana-mana negeri ," katanya kepada pemberita selepas menutup asas kursus untuk pegawai penguatkuasa (Gred N41) dan pegawai penguatkuasa penolong (Gred N17 ) di Akademi Pengangkutan Jalan di Melaka, hari ini.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah JPJ Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Ismail Ahmad.

Ketika ditanya sama ada perkhidmatan berkomputer yang mySIKAP boleh mengendalikan sistem pendaftaran tanpa sempadan, Ab Aziz berkata sistem mySIKAP itu menjadi lebih cekap .

Beliau juga berkata pemindahan pemilikan kenderaan menggunakan sistem biometrik untuk individu telah bermula dari 1 April yang bertujuan untuk mencegah pemalsuan dokumen

Post a Comment

0 Comments

Ad Code