Ad Code

5 jawatan bergaji besar untuk graduan baru


Photo used under Creative Commons from freddthompson 
Dalam keadaan ekonomi sekarang, tentunya amat sukar untuk para graduan yang baru keluar dari kolej untuk mendapatkan kerja yang memberikan gaji yang mencukupi untuk survive apatah lagi kerja yang menawarkan gaji yang lumayan.

Graduan baru akan memikirkan gaji yang mereka dapat dalam bidang masing-masing, ia satu aspek yang banyak akan dipertimbangkan sebelum mengambil ijazah yang akhirnya akan membawa kepada impian / cita-cita mereka. SaveMoney.my telah membuat kajian mengenai jawatan yang memberikan gaji tinggi dan yang rendah di Malaysia pada tahun 2014; sebahagian daripada mereka mungkin akan mengejutkan anda dan sebahagian daripada mereka hanya dapat dijangka. 

Penemuan ini diambil dari JobStreet.com yang digunakan "salary matching feature" untuk menjalankan kajian bagi mengetahui gaji purata bagi setiap sektor.

Menurut kajian yang baru-baru ini di buat oleh JobStreet yang dikeluarkan dalam bulan April 2014, menunjukkan majoriti graduan baru (77%) yang mendapat kerja memberitahu gaji mereka habis setiap bulan tanpa dapat membuat simpanan. Purata gaji yang ditawarkan adalah RM2,100.00 sebulan tetapi 60% dari mereka memberitahu mereka terpaksa meminta gaji yang lebih tinggi kira-kira RM3,500.00 malah ada yang meminta sehingga RM6,500.00 sebulan kerana kos hidup yang terus meningkat.

JobStreet telah membuat kajian mengenai industri yang memberikan gaji yang paling lumayan dan juga gaji yang paling rendah. Berikut adalah 5 pekerjaan yang memberikan gaji yang paling tinggi dan 5 pekerjaan yang memberikan gaji yang paling rendah.

Lima pekerjaan dengan gaji yang paling lumayan.

1) Farmasi: RM3,640.

Farmasi mengambil tempat teratas dalam senarai ini. Farmasi melibatkan proses pendispensan dadah dan ubat-ubatan, di samping menyediakan mereka. Perkhidmatan moden yang berkaitan dengan bidang ini termasuk perkhidmatan klinikal di mana ahli farmasi adalah pakar terapi ubat untuk manfaat pesakit.

2) Corporate Strategy: RM3,200

Disamping memastikan arah tuju yang betul dan juga cara di mana operasi perniagaannya bekerja bersama-sama untuk mencapai matlamat tertentu pastinya bukan tugas yang mudah. Itulah sebabnya siswazah yang baru mendarat pekerjaan dalam membantu pengurusan kanan untuk membimbing perbadanan itu ke arah yang betul untuk hasil yang berjaya perlu fokus dan didorong - dan dengan itu dibayar dengan gaji yang lumayan.

3) Sales - Financial Services: RM3,054

Perkhidmatan kewangan adalah jenis perkhidmatan (seperti insurans, perancangan kewangan dan pengurusan wang) seseorang boleh harapkan dari institusi seperti bank-bank dan syarikat-syarikat insurans. Oleh itu, ini bermakna bahawa graduan baru perlu mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang produk dan faedah yang mereka boleh tawarkan kerana mereka mewakili syarikat-syarikat utama dalam industri. Bukan sahaja mereka memerlukan latihan dan banyak membaca mengenai produk-produk dan perkhidmatan, mereka perlu kekal up-to-date di pasaran yang sentiasa berubah supaya mereka berada dalam kedudukan yang terbaik untuk menasihati pelanggan mereka. Ia bukan untuk semua orang dan mereka yang memenuhi permohonan tersebut akan dibayar lebih baik berbanding rakan-rakan mereka yang lain.

4) Doctor: RM2,719

Merawat pesakit, tidak kira dalam apa cara, dan kemudian melihat mereka pulih adalah salah satu cara yang terbaik untuk berbakti kepada seseorang dalam berusaha ke arah. Sedih juga apabila mendapati , bahawa doktor hanya menduduki tangga ke4 dalam senarai itu dengan ahli farmasi di atas mereka mereka!

5) Sales - Engineering / IT: RM2,612

Sama seperti jurujual dalam perkhidmatan kewangan, seorang graduan yang baru keluar dari kolej untuk berjaya dalam bidang ini perlu mempunyai pengetahuan yang menyeluruh mengenai semua perkara dalam bidang kejuruteraan dan IT, bukan tugas yang mudah! Ini kerana orang yang terlibat dalam bidang ini membuat keputusan membeli yang berbeza daripada pengguna yang lain, yang lebih berdasarkan maklumat teknikal dan analisis rasional.

Jawatan yang menawarkan gaji rendah

1)  Customer Service Executive: RM1,800

Ramai graduan baru akan bermula di pusat panggilan dan mengendalikan banyak panggilan membuat siasatan serta menerima aduan yang datang setiap hari. Walaupun kerja ini nampaknya cukup mudah, ia memerlukan banyak kesabaran kerana graduan baru bukan sahaja perlu menjawab semua panggilan dengan cekap, tetapi berurusan dengan pelanggan yang mempunyai pelbagai kerenah termasuk kadang-kadang marah. Namun, ia tidak memerlukan apa-apa kemahiran tertentu dan mana-mana graduan pun boleh lakukannya dan tidak memerlukan skill tertentu. Itulah sebabnya orang yang terlibat dengan perkhidmatan pelanggan dibayar tidak menerima gaji yang tinggi.

2) Sales Coordinator: RM1,650

Penyelaras jualan adalah orang yang bertanggungjawab bagi semua jenis pertanyaan yang berkaitan dengan jualan dan juga melaksanakan dasar-dasar baru yang telah direka khusus untuk meningkatkan kuota jualan dan mencari pangkalan pelanggan baru. Seseorang individu perlu menjalankan penyelidikan pasaran yang teliti dan juga memastikan peka ke atas perniagaan yang sentiasa bersaing. Orang ini adalah perantara antara pengurus jualan dan pasukan jualan yang lain.

30 Graphic Designer: RM1,600

If you've ever enjoyed beautifully designed advertisements, then you've got graphic designers to thank! They're the ones in charge of putting together images or motion graphics in a way that's visually appealing to create a piece of design. In the beginning, a fresh grad will face strong competition when applying for positions within the industry, as many companies will look for candidates with convincing talents. The starting pay may be crap but if you've got the goods; you'll be raking in no time.
Pereka grafik adalah orang yang bertanggungjawab bagi meletakkan bersama-sama imej atau grafik  untuk mewujudkan satu reka bentuk yang menarik. Pada mulanya, yang graduan baru akan menghadapi persaingan yang kuat apabila memohon jawatan dalam industri, banyak syarikat akan mencari calon-calon yang mempunyai bakat yang meyakinkan. Gaji bermula mungkin kecil tetapi jika anda mempunyai bakat yang menyerlah, anda akan mengaut gaji yang lumayan dalam masa yang singkat.

Administrative Assistant: RM1,500

Mereka adalah orang-orang yang mempunyai tugas untuk menyediakan pelbagai jenis sokongan pentadbiran kepada lain-lain kakitangan dan kumpulan dalam perusahaan perniagaan. Ini boleh bermakna melakukan apa-apa yang diperlukan daripada mereka, daripada menguruskan pelbagai fail, menguruskan inventori aset dan bekalan serta persediaan minit mesyuarat.


Post a Comment

0 Comments

Ad Code