Ad Code

Mantan Presiden Afrika Selatan Nelson Mandela Meninggal

Nelson Mandela Meninggal Dunia
Photo used under Creative Commons from Mvkulkarni23
Bekas Presiden Afrika Selatan dan tokoh anti apartheid, Nelson Mandela, meninggal pada Khamis (5/12/2013) malam waktu tempatan pada usia 95 tahun kerana kompilasi jangkitan paru-paru yang berulang.

Pengumuman soal meninggalnya Mandela diumumkan oleh Presiden Afrika Selatan Jacob Zuma, Kamis malam. Mandela adalah pemimpin Afrika Selatan selama lebih dari tiga dekad.

Beberapa tahun terakhir ia sudah berulang kali masuk keluar rumah sakit. Terakhir kali dirawat di rumah sakit, Mandela dikhabarkan sudah dalam keadaan kritikal.

Pemimpin anti-apartheid dan pemenang Nobel adalah seorang tokoh yang dikasihi di seluruh dunia, simbol perdamaian dari negara yang mempunyai sejarah yang kejam perkauman.

Mandela dibebaskan dari penjara pada tahun 1990 selepas hampir 30 tahun merancang untuk menggulingkan kerajaan apartheid Afrika Selatan. Pada tahun 1994, dalam pilihan raya bersejarah, beliau menjadi pemimpin kulit hitam pertama negara. Mandela melangkah turun pada tahun 1999 selepas hanya satu tempoh dan bersara dari kehidupan politik dan awam.

Post a Comment

0 Comments

Ad Code