Ad Code

3 cawan kopi sehari boleh mencegah Diabetes: Kajian



Photo used under Creative Commons 
Peminum kopi, bergembira. Minum sekurang-kurangnya tiga cawan kopi sehari boleh mengurangkan risiko kencing manis Jenis 2, mengikut kajian terkini menonjolkan faedah kesihatan kopi .

Penemuan itu, yang diterbitkan oleh Institut Maklumat saintifik mengenai kopi, adalah berdasarkan satu siri kajian diterbitkan pada tahun lepas yang disusun oleh Kongres Dunia mengenai Pencegahan Diabetes.

Antara penemuan penyelidikan utama :

Bukti epidemiologi menunjukkan minum 3-4 cawan kopi sehari dikaitkan dengan anggaran risiko 25 peratus lebih rendah terkena penyakit kencing manis Jenis 2 , berbanding dengan memakan tiada atau kurang daripada dua cawan setiap hari.
  1. Kajian menunjukkan dengan setiap cawan tambahan kopi yang dimakan setiap hari , peminum mengurangkan risiko relatif mereka mendapat kencing manis oleh 7-8 peratus.
  2. Kafein tidak mungkin bertanggungjawab bagi kesan perlindungan kopi, dengan satu kajian mencari kedua-dua kopi berkafein dan kafein yang dikaitkan dengan risiko yang lebih rendah daripada penyakit kencing manis Jenis 2
  3. Satu kajian mendapati kopi biasa tetapi tidak tanpa kafein adalah lebih perlindungan terhadap penyakit kencing manis di kalangan wanita semua kaum berbanding lelaki.
Laporan itu juga menyatakan beberapa kajian menunjukkan kafein dalam kopi merangsang metabolisme dan meningkatkan penggunaan tenaga dan boleh memainkan peranan penting dengan mempengaruhi gula darah di dalam badan.

Di samping itu, beberapa bukti saintifik menunjukkan kopi mengandungi komponen yang boleh meningkatkan sensitiviti insulin dengan modulasi keradangan, yang memberi kesan kepada hormon, dan mengurangkan kedai-kedai besi.

Sumber: newsmaxhealth.com/

Post a Comment

0 Comments

Ad Code