Ad Code

Pesawat MAS menuju Bangalore membuat pendaratan kecemasan di KLIA selepas tayar pecah


Pesawat MAS Mendarat cemas
Pesawat MAS Boeing 737
Sebuah pesawat Malaysia Airlines dengan 166 penumpang dan anak kapal terpaksa membuat pendaratan kecemasan di Kuala Lumpur awal hari ini dalam satu lagi tamparan hebat kepada imej keselamatannya selepas kehilangan penerbangan MH370 .

Penerbangan MH192, dalam penerbangan ke Bangalore, India, berpatah balik ke Kuala Lumpur selepas mendapati terdapat tayar pecah ketika berlepas, menurut jurucakap syarikat penerbangan itu.

"Oleh kerana keselamatan adalah keutamaan kepada Malaysia Airlines, pesawat itu dikehendaki kembali ke KLIA (Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur)," kata syarikat penerbangan itu dalam satu kenyataan.

Pesawat itu mendarat dengan selamat kira-kira jam 01:56 pagi, hampir empat jam selepas berlepas, kata syarikat penerbangan itu.

"Semua 159 penumpang dan 7 anak kapal di atas kapal telah diarahkan keluar dari pesawat."

Syarikat penerbangan itu berkata serpihan tayar ditemui di landasan dan telah membuat keputusan untuk mengarahkan pesawat Boeing 737-800 berpatah balik.

"Mereka telah mendarat dengan selamat - Syukur kepada Tuhan," menurut tweet pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein, yang mengawasi usaha Malaysia dalam MH370 .

Syarikat penerbangan itu masih terasa bahang dari kerugian dan kemalangan penerbangan MH370, yang hilang 8 Mac lalu dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Penumpang MH192 itu akan ditempatkan di hotel-hotel tempatan dan penerbangan mereka telah ditetapkan masa semula untuk berlepas pada pukul 3.30 petang waktu tempatan hari ini, kata syarikat penerbangan itu.

Malaysia Airlines sebelum ini telah menikmati rekod keselamatan yang baik, seperti yang dilakukan pesawat Boeing 777 yang digunakan untuk MH370 .

Kerajaan Malaysia dan syarikat Penerbangan malaysia telah menerima kritikan keras daripada saudara-mara  terutama penumpang Cina MH370 - dua pertiga daripada 227 penumpang adalah dari China - yang mendakwa kerajaan Malaysia tidak cekap dan cuba menutup maklumat.

Post a Comment

0 Comments

Ad Code