Ad Code

Malaysia Kehilangan RM 174 Billion pada tahun 2011, kata badan pemantau global anti-rasuah

 Photo used under Creative Commons from~ezs
Kira-kira RM174 bilion mengalir secara haram keluar dari Malaysia pada tahun 2011, menjadikan negara pengeksport keempat terbesar modal haram tahun selepas Rusia, China dan India, kata badan pemantau anti-rasuah Global Financial Integrity ( GFI ).

Penyelidikan dan advokasi yang berpusat di Washington berkata organisasi jenayah, rasuah, dan mengelak cukai disalirkan AS $ 946.7 bilion ( RM3.05 trilion) dari dunia membangun pada tahun 2011, lebih daripada 13.7 % dari tahun 2010 - apabila aliran keluar kewangan haram berjumlah AS $ 832.4 bilion.

Penemuan dalam kajian peg cumulative illicit financial outflows  dari negara-negara membangun dianggarkan sebanyak US $ 5.9 trilion antara 2002 dan 2011.

Mempertikaikan angka GFI , Bank Negara Malaysia ( BNM) berkata, anggaran aliran keluar haram telah terlebih anggaran kerana trade mispricing telah tidak diambil kira.

Menurut laporan Malaysiakini , BNM menegaskan bahawa anggaran GFI adalah aliran kewangan dasarnya tanpa rekod, yang tidak semestinya sinonim dengan aliran keluar kewangan haram.

Ketua pakar ekonomi GFI Dev Kar berkata mereka telah mengambil kira segala data dan membuat perubahan yang perlu sebelum mengira anggaran aliran keluar wang haram.

GFI, bagaimanapun, memuji BNM untuk menubuhkan sebuah pasukan petugas pada tahun 2010 untuk mencegah pengaliran secara haram dari negara ini.

Kar berkata: " Tindakan seperti itu oleh kerajaan menyampaikan mesej kepada orang ramai bahawa ia serius dalam menangani isu-isu tadbir urus dan akan mengambil tindakan terhadap rasuah."

Laporan "Illicit Financial Flows from Developing Countries: 2002-2011 " adalah laporan GFI yang dikemaskini pada tahun 2013 mengenai jumlah wang yang mengalir keluar dari negara-negara membangun akibat daripada jenayah, rasuah dan pengelakan cukai. Ia juga adalah laporan GFI yang pertama untuk memasukkan data bagi tahun 2011.

Sumber: YAHOO

Post a Comment

0 Comments

Ad Code