Ad Code

Bil Elektrik Lebih Tinggi Di Jangka Tahun Depan



Kedai Kopi O

Ia akan menjadi tahun yang suram di hadapan bagi kebanyakan rakyat Malaysia yang telah pun dilanda kenaikan harga, terutamanya mereka yang tinggal di bandar-bandar utama.

Selepas pemotongan subsidi bahan api dan pemansuhan subsidi gula baru-baru ini , rakyat Malaysia kini boleh menjangkakan kenaikan tarif elektrik pada tahun depan.

MyPower Corporation, sebuah agensi tujuan khas yang ditubuhkan untuk memacu pembaharuan dalam industri bekalan elektrik Malaysia, berkata ia telah menamatkan kajian di beberapa aspek pembaharuan dalam industri, termasuk pelarasan tarif.  Ketua Pegawai Eksekutif MyPower, Datuk Abdul Razak Abdul Majid berkata jika subsidi minyak itu akan secara beransur-ansur dimasnuhkan, maka kadar tarif menjadi lebih kurang 42 sen bagi setiap kilowatt jam (kwh ), berbanding dengan kadar semasa dengan subsidi iaitu 33.5 sen / kwh.

Beliau berkata kos penjanaan unit pada masa ini adalah kira-kira 30.9 sen ( kwh ).

Berdasarkan unjuran MyPower yang pengguna melihat peningkatan kira-kira 8.5 sen untuk kilowatt, yang menjadikan peningkatan adalah sebanyak 26 %.

Dapatkan Ebook Panduan Menjimatkan Elektrik Di Sini

Abdul Razak berkata MyPower telah mengemukakan penemuan ini kepada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air , Suruhanjaya Tenaga dan agensi-agensi lain yang berkaitan.

"Tetapi kadar tarif sebenar adalah terpulang kepada kerajaan," kata Abdul Razak pada satu taklimat media semalam.

Di samping subsidi, kerajaan juga menanggung bayaran bil bagi pengguna yang yang bil elektrik adalah RM20 atau kurang. Tahun lepas, kerajaan membelanjakan kira-kira RM146 juta yang memberi manfaat kepada 1.1 juta isi rumah.

Kali terakhir kenaikan tarif elektrik berkuat kuasa pada Jun 2011 apabila harga gas bersubsidi telah dinaikkan kepada RM13.70 setiap juta metrik unit termal British ( mmbtu ) dari RM10.70 setiap mmbtu sebelumnya.

Kerajaan terpaksa membayar subsidi untuk sektor tenaga negara antara RM8 bilion ke RM12 bilion setahun, bergantung kepada harga bahan api semasa.

Di Malaysia gas menyumbangkan 50% daripada bahan api yang digunakan untuk penjanaan elektrik manakala arang batu 40 % dan tenaga boleh diperbaharui membentuk 2%. Baki 8 % datang daripada kuasa hidro.

Gas kini dibekalkan oleh Petronas pada harga subsidi manakala arang batu diperolehi pada kadar pasaran.

Harga gas yang lebih tinggi telah membuat subsidi untuk penjanaan elektrik tidak dapat dipertahankan lagi. Abdul Razak berkata, di bawah prinsip-prinsip cadangan fuel-cost pass melalui mekanisme, kos bahan api akan disemak setiap enam bulan dan sebarang perubahan (atas atau ke bawah) dalam kos disebabkan oleh turun naik harga bahan api (gas, arang batu dan minyak) akan ditanggung oleh pengguna.

Fuel-cost pass melalui mekanisme adalah komponen penting yang dicadangkan di bawah rangka kerja tarif Incentive-Based Regulation ( IBR)  .

Abdul Razak berkata dengan rangka kerja IBR, penghantaran TNB dan prestasi tahunan rangkaian pengedaran akan diukur dengan satu set sasaran prestasi.

Tarif dan pulangan TNB kemudiannya akan diselaraskan berdasarkan kepada pencapaian sasaran prestasi.

Beliau berkata bil elektrik TNB kepada pengguna juga akan disusun semula untuk menunjukkan pecahan kos, dari segi penjanaan , penghantaran dan pengagihan .

Sumber: Yahoo


Post a Comment

0 Comments

Ad Code