Ad Code

Kementerian Kesihatan Berusaha Mengharamkan Vape atau E-Rokok

Kementerian Kesihatan sedang mengkaji undang-undang untuk melaksanakan larangan menyeluruh terhadap e-rokok, atau vaping.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S. Subramaniam berkata, ia adalah matlamat jangka panjang kementerian untuk mengharamkan vaping sebelum ia menjadi isu kesihatan yang utama.

Kementerian itu, katanya, sedang mengkaji pelbagai saluran undang-undang yang boleh didapati bagaimana untuk mencapai matlamatnya melarang vaping.

Beliau berkata pengumuman akan dibuat sebaik sahaja kementerian telah menyiapkan kajian.

Subramaniam berkata kementerian juga menjalankan sumbang saran dengan agensi-agensi dan kementerian lain mengenai Akta yang paling relevan.

"Kami mahu memilih satu akta yang akan memberikan kita kuasa mutlak yang akan membolehkan kita untuk mengharamkannya. Saya mahu ini berlaku sebelum ia menjadi isu kesihatan utama, "katanya.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, vaping telah menjadi satu trend di kalangan rakyat Malaysia, bukan sahaja di kalangan perokok yang melihatnya sebagai alternatif yang lebih selamat, tetapi juga di kalangan bukan perokok.

Baru-baru ini, Subramaniam telah menasihatkan rakyat Malaysia untuk menghentikan vaping buat sementara waktu sehingga risiko vaping diumumkan.

Beliau juga berkata bahawa Kementerian Kesihatan sedang berbincang dengan pelbagai agensi dan pihak berkaitan untuk mendapatkan pandangan mereka mengenai kesan-kesan kaedah ini merokok terhadap kesihatan.

Sumber: New Strait Times


Post a Comment

0 Comments

Ad Code