Ad Code

Tiada Institusi Pengajian Tinggi dari Malaysia tersenarai dalam 100 universiti terbaik dunia tahun ini.




Ketiadaan institusi Pengajian Tinggi dari Malaysia dalam ranking Times Reputation Pengajian Tinggi (THE) World terkini yang dikeluarkan hari ini amat membimbangkan, jauh berbeza daripada zaman 1950-an dan 1960-an apabila Universiti Malaya ( UM) adalah setanding dengan universiti terbaik di dunia ketika itu.

Universiti Malaya adalah setanding dengan universiti-universiti di Singapura, Hong Kong, Melbourne dan Sydney ketika itu, tetapi kini kita diambil alih oleh universiti-universiti yang rakyat Malaysia tidak pernah tahu kewujudannya sebelum ini.

Middle East Technical University of Turkey dan Universiti Sao Paulo dari Brazil sebagai contoh, disenaraikan sebagai THE Top 100 Universities World Reputation Rankings untuk tiga tahun yang berturut-turut.

Dalam ranking yang dikeluarkan hari ini, The National University of Singapore (NUS ) di kedudukan ke 21, menjadikannya yang ke tiga teratas tertinggi universiti dari Asia.

Lim berkata universiti Asia yang lain yang tersenarai bersama-sama dengan NUS adalah Universiti Nasional Seoul (No. 26), Universiti Tsinghua (No. 36) , Universiti Peking (No. 41), Universiti Hong Kong (No. 43), Osaka University (No. 50 ), Hong Kong Universiti Sains dan Teknologi ( HKUST ), Korea Advanced Institut Sains dan Teknologi ( KAIST ), Universiti Nasional Taiwan dan Tokyo Institute of Technology (No. 51-60 ), Universiti Tohoku (No. 61-70 ), Universiti China Hong Kong, Universiti Yonsei ( No.81 -90 ) dan Universiti Teknologi Nanyang (No. 91-100 ).

Pada sambutan seratus tahun UM pada tahun 2005, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Timbalan Perdana Menteri ketika itu, telah membuat satu cabaran kepada universiti untuk meningkatkan ranking ke-89 dalam Times Higher Education Supplement World Universities Ranking in 2004 ke kedudukan ke-50 pada tahun 2020.

Walau bagaimanapun kedudukan universiti-universiti di Malaysia terus menurun malah tidak terdapat sebuah universiti pun dari Malaysia dalam senarai THE World University Rankings for Top 400 sejak empat tahun lepas.

The 2014 THE World Reputation berdasarkan 10,536 jawapan daripada 133 negara yang dijalankan untuk Thomson Reuters’ 2013 Academic Reputation Survey, yang dijalankan dari 21 Mac-21 Mei 2013.

Ranking tahun ini menyaksikan Universiti Harvard di Amerika Syarikat mengambil kedudukan teratas untuk tahun keempat dalam senarai 100 universiti terkemuka.

Post a Comment

0 Comments

Ad Code